dinsdag 10 mei 2011

De overval (1)


Extra editie van dagblad Het Volk, 10 mei 1940




Luister luister naar mijn stem
die als de stoomfluit van een
trein om aandacht schreeuwt die je
wil vragen hoe je heet hoe

oud je bent en of je 's nachts
wel waakt en als je huilt zijn je
ogen soms van chocola

Ik heb je niet verzonnen
denk ik overal zie ik
je naam maar het kaartje
voor je grote reis is voor

altijd zoek je foto is
verdwenen ik zoek vergeefs
je stem je blik je geur

De oorlog is voorbij er
waren vliegtuigen
en soldaten die in
auto's door de straten

reden spelen we dieffie
met verlos verstoppertje
of is het al te laat

We plakken kranten voor
de ramen 's avonds moet
het donker zijn er gaat
een zanger door de straat

ik doe mijn ogen dicht want
welke vogel wil niet
hoger zingen dan hij vliegt

Alles is zoals het was
mijn vader zet zijn scheermes
aan mijn moeder schenkt de
koffie hij heeft zijn zwarte

kleren aan gaat lopend naar
zijn werk wie er dood zijn
horen wij vanavond


© Guus Luijters



(fragm.) Uit: Guus Luijters Sterrenlied - ter herinnering aan Sientje Abram (1931-1942),
Amsterdam, uitgeverij Nieuw Amsterdam, april/mei 2011

Geen opmerkingen: