zondag 2 januari 2011

Lichter



MOMENTEN


Als ik mijn leven opnieuw zou kunnen leven zou ik in het volgende leven
proberen meer fouten te maken.

Ik zou niet zo perfect proberen te willen zijn, ik zou me meer ontspannen.
Ik zou idioter zijn dan ik ooit was, ik zou alles minder serieus nemen.

Ik zou minder hygiënisch zijn.
Ik zou meer risico's nemen, ik zou meer reizen,
ik zou meer naar de zonsondergangen kijken,
ik zou meer bergen beklimmen, ik zou in meer rivieren zwemmen.

Ik zou naar meer plekken gaan waar ik nooit was geweest, ik zou meer ijsjes
eten en minder bonen, ik zou meer echte problemen hebben en minder
ingebeelde.

Ik was een van die personen, die wijselijk en productief leefde elke minuut
van zijn leven; natuurlijk heb ik ook momenten van vreugde gekend.
Maar als ik terug zou kunnen keren zou ik proberen alleen maar goede
momenten te beleven. Verlies niet het nu.

Ik was één van hen die nooit ergens heen ging zonder thermometer,
zonder een zak met warm water, een paraplu, een parachute.
Als ik opnieuw zou kunnen leven, zou ik lichter reizen.

Als ik opnieuw zou kunnen leven, zou ik beginnen met barrevoets lopen vanaf
het begin van de lente tot aan het einde van de herfst.

Ik zou meer met kinderen hebben als ik het leven opnieuw voor me zou hebben.
Maar zoals u ziet, ik ben 85 jaar oud en ik weet dat ik aan het sterven ben.


© Jorge Luis Borges

- uit het Spaans vertaald door Robert Lemm -


Uit: J. L. Borges Het geheimschrift en andere gedichten - vierde en laatste deel van het verzamelde werk van de Argentijnse schrijver Borges (1899-1986) -

Amsterdam, de Bezige Bij, 1999




INSTANTES


Si pudiera vivir nuevamente mi vida.
En la próxima trataria de cometer más errores.

No intentaría ser tan perfecto, me relajaria más.
Sería más tonto de lo que he sido, de hecho tomaría muy pocas
cosas con seriedad.

Sería menos higiénico.
Correría más riesgos, haría más viajes, contemplaría más atardeceres,
subiría más montañas, nadaría más ríos.

Iría a más lugares adonde nunca he ido, comería más helados y
menos habas, tendría más problemas reales y menos imaginarios.

Yo fui una de esas personas que vivió sensata y prolíficamente
cada minuto de su vida; claro que tuvo momentos de alegría.
Pero si pudiera volver atrás trataría de tener solamente buenos momentos.

Por si no lo saben, de eso está hecha la vida, sólo de momentos;
no te pierdas el ahora.

Yo era uno de esos que nunca iban a ninguna parte sin un termómetro,
una bolsa de agua caliente, un paraguas y un paracaídas;
si pudiera volver a vivir, viajaría más liviano.

Si pudiera volver a vivir comenzaría a andar descalzo a principios
de la primavera y seguiría así hasta concluir el otoño.

Daría con más niños, si tuviera otra vez la vida por delante.
Pero ya ven, tengo 85 años y sé que me estoy muriendo


J. L. Borges

Geen opmerkingen: