woensdag 19 mei 2010

Rijkdom


ZIJN ER WOLKEN IN EEN TUNNEL?


Toen ik in mijn land was
was ik de voering,
nooit de buitenkant geweest.

Dat dwong mij ertoe
niet de eigenaar van mijn hart te worden.
Ik moest ernaar immigreren,
terwijl anderen voogd van mijn taal waren
omdat ik een ondergronds mens was.
Het puin van mijn land voegde ik toe aan mijn rijkdom.
Ik had net zo goed een mol kunnen zijn.

Ik meet mijn vreugde
met een liniaal.
Een stapje vooruit,
dan keer ik om.

Mijn land is nu een volle vijver
met vissen, bijna giftig.
Ik vraag mij af
of er wolken zijn in een tunnel.



© Ali Albazzaz



Uit: Ali Albazzaz De ober van mijn dromen, Rotterdam, Bèta Imaginations (2003), met een voorwoord door Jana Beranová.

In gewijz. versie later ook opgenomen in: A. Albazzaz Een landschap van kalmte, Leidschendam, Quist, 2008, uitgave met illustraties van Nasir Mounes.

Geen opmerkingen: