zaterdag 3 april 2010

Tuinbroek van stapelwolken





HORTUS CONCLUSUS



Dagpauwogen
Jullie die de dood ontkennen

op jullie donzen triangels

PASCHA EST





Ik hield als kind al van zonnebloemen
Ik vereerde de hortensia

Ook wandelde ik herhaaldelijk met de Onzichtbare
langs de buxushagen in mijn vaders tuin

Τussen de schorseneren en de Brussels lof
wipten vrolijk koolmees & kwikstaart

Bijen zoemden. Tomatenplanten
richtten zich, blozend, naar ons op

Ach, het leek wel voorgoed zomer
Komkommertijd voor wesp & serafijn!

En Híj? Klimop omrankte de oudheid
van zijn T-shirt

zijn tuinbroek van stapelwolken
(couturier: Michelangelo)

"God, wat zal ik worden?" vroeg ik

"Word maar als mijn Zoon
Versier
Marla Magdalena!"

En ik dan, onnozel tuinman op Paasmorgen
tot de Grote Bloem‑
lezer Heelal:

"God, géén gebrek aan Mooie Doden
in uw Paradijs...

Marilyn Monroe,
zacht
klap­-
wiekend zoenen
op haar paarse wimperpaar

als 's zomers
Dagpauwogen
doen
op de kolven van Buddleias

mag dat ook?"


© Manuel Kneepkens


Uit: Manuel Kneepkens Het Dolfijnenkostuum, Rotterdam, Donker, 2003

- illustratie van auteur uit betrokken dichtbundel

Geen opmerkingen: