woensdag 10 juni 2009

Vluchten voor maandag



VLUCHT



Ik vlucht voor het leven
Ik vlucht voor de mensen
Ik vlucht voor verplichtingen
Ik vlucht voor zondige wensen.

Ik vlucht voor de natuur
Ik vlucht voor alles, voor iedere stem
Ik vlucht voor de schaduw

Ik vlucht voor hem.

Ik vlucht nog altijd
Ik vlucht voor de nacht en de maandag
Neemt u me niet kwalijk, maar
ik moet nu gaan.


S. Djordjević


Uit: S. Djordjević Wat is het moeilijk over vlakke grond te lopen, Rotterdam, MondiTaal Publishing, 2001.
Ook opgenomen in Zo'n gelukkige dag - Dichters voor Amnesty International (samenst. en red. Daan Bronkhorst), Breda, De Geus, 2007.

S. Djordjević (1965, Servië/Nederland) was begin jaren negentig voorzitter van de grootste oppositiepartij in de voormalige Joegoslavische stad Smederevo. Bij een demonstratie werd hij opgepakt en daarna ernstig gemarteld. In 1992 kwam hij als vluchteling naar Nederland. Zijn werk wordt tegenwoordig ook uitgegeven en gepubliceerd in Servië.

Geen opmerkingen: