zondag 31 mei 2009

Vijfjarenplan



DE TRANENFABRIEK



en opnieuw werden volgens de jaarrapporten
de hoogste productiecijfers gehaald
door de tranenfabriek.

terwijl het ministerie van transport zich afbeulde
terwijl het ministerie van hartsaangelegenheden
een aanval kreeg van hysterie,
werkte de tranenfabriek dag en nacht
en vestigde ze zelfs op feestdagen productierecords.

op het moment dat de centra voor voedselverwerking
de zoveelste catastrofe probeerden te overleven,
schakelde de tranenfabriek over op een economisch
rendabel hergebruik van afval uit het verleden -
hoofdzakelijk persoonlijke herinneringen.

de foto's van de arbeiders van het jaar
werden als voorbeeld aan de tranenmuur gehangen.

ik ben invalide door het werk in de heldhaftige tranenfabriek,
mijn ogen zijn dof van de staar,
mijn kaken zijn gebroken.
ik word betaald met de producten die ik maak.
en ben gelukkig met wat ik heb.


Valzhyna Mort


- vertaling: Roel Schuyt -


Valzhyna Mort (Wit-Rusland) is een van de ruim twintig dichters uit de hele wereld die optreden tijdens het 40ste Poetry International Festival, van 13 - 19 juni as. in de Rotterdamse Schouwburg.

Entree: vrije gave ofwel betaling "naar eigen waardering."
Kijk voor een volledig overzicht van het jubileumprogramma van dit jaar op www.poetry.nl

Geen opmerkingen: