zaterdag 31 januari 2009

Wat een ellende!










MIJN TAAK



Mijn taak is: doorgaan voor een pessimist
wiens hersenen geen spatje licht verdragen,
een visser die hardnekkig alle dagen
diep in de zee naar zwarte parels vist.

Wee mij, als ik een duimbreed af zou wijken
van 't beeld dat zich de mensen van mij vormen
en ik niet meer voldoen zou aan de normen
waarmee ze in gedachten naar mij kijken!

Graag lachte ik me een breuk om die bekende
golven van ernst die 't leven overstromen,
maar nee, ik word pas serieus genomen
als ik mistroostig zucht: Wat een ellende!


Luigi Pirandello

- vert. uit het Italiaans: Frans van Dooren -

IL CÓMPITO

Il mio cómpito è questo: di passare
per un uom malinconico e pensoso,
un pescatore che non si dia riposo
nel pescar perle nere in fondo al mare.

Or guai se vengo men presso la gente
a quel concetto ch'ella s'è formato
di me, se come già m'ha immaginato
dimostro di non esser veramente.

Spesso di molte cose, oh tante serie!
riderei, fino a sgangherar la bocca.
Invece, per 'l mio cómpito, mi tocca
di sospirar coi labbri in giú: Miserie!

- Nuova antologia, 16 augustus 1910


Luigi Pirandello (1867 Agrigent0, Sicilië - Rome, 1936) geldt als een van de belangrijkste schrijvers van de twintigste eeuw, ook buiten Italië. Bekendheid genieten zijn theaterstukken, romans en vooral de vele korte verhalen (novellen) die hij heeft nagelaten. Minder bekend is dat Pirandello, de belangrijkste vertegenwoordiger van het Italiaanse modernisme, behalve prozaïst ook dichter was. Hij debuteerde in 1894 met de dichtbundel Amori senza amore ('Liefde zonder liefhebben'). Ook na zijn eerste toneelstuk in 1897 en zijn latere verhalen bleven tussendoor nog poëziebundels verschijnen.
In 1934, twee jaar voor zijn dood, kreeg Pirandello de Nobelprijs voor de Literatuur. Rode draad in zijn werk vormen de betrekkelijkheid van realiteit en fictie en het verloren gaan van de persoonlijke, menselijke identiteit. De ziekte van zijn vrouw heeft waarschijnlijk tot die thematiek bijgedragen; zij werd in 1903 ongeneeslijk krankzinnig verklaard.

.

Geen opmerkingen: