zaterdag 31 januari 2009

Alle reden bang te zijn



NIEMAND SLOEG MIJ OOIT



Toen ik klein was

gaven ze mij
een tik op mijn vinger en zeiden:

Nee!
Dan raakte ik hun boeken
in de boekenkast niet meer aan

Toen ik groter werd
en tot drie uur 's nachts

weg wilde blijven
zei mijn vader:
Stijfkop!
Toen inviteerden ze iedereen

die ík wilde ontmoeten
tussen één en drie uur 's nachts
op mijn vijftiende
Daarna was het niet zo belangrijk meer

hen 's nachts
te ontmoeten


Toen jij me een keer
met de pook achternazat

jaren geleden
terwijl je dronken was
was ik niet bang voor je

want het was mijn naam niet
die je riep
toen je de pook ophief

en je kwam dadelijk tot rust
zodra ik je hand vastpakte
en met je praatte
zodat je kon horen
dat het mijn stem was


Niemand sloeg mij ooit
en nooit was ik bang
dat iemand
mij zou kunnen slaan

tot jij me sloeg

je hebt alle reden
om bang

voor mij
te zijn


Märta Tikkanen


Uit: Liefde kon maar beter naamloos zijn – 150 dichteressen voor Amnesty International. Samenst. Daan Bronkhorst, 2000, Breda, De Geus

Märta Tikkanen (Zweden) schreef over haar ervaringen met huiselijk geweld een boek vol verhalende gedichten dat in vele talen is vertaald.

Geen opmerkingen: