dinsdag 13 mei 2008

Vanavond


DE STAPPEN




De treden klepperen duizendmaal jouw stappen als je weggaat.
Na onze avond weten wij niet in welke lucht jij zult overnachten.
Doe de deur niet dicht.
Voor het einde van de gang sluit ik mijn ogen om niet te horen hoe
je voetstappen wegsterven.
Vanavond kom jij zonder stappen.


Abbas Baydun



*




Er is een zekere kus die we met
inzet van ons hele leven willen.

Zeewater smeekt de parel
om zijn schelp te breken.

En de lelie, hoe hevig heeft zij
een wilde vlinder nodig!

's Nachts open ik het raam
en vraag de maan te komen
en zijn gezicht tegen dat van mij te drukken.
Adem in mij.


Rumi

- Ode nr. 1888




Bronnen: Abbas Baydun en Rumi's Ode 1888, beide in:
Onbereikbare Liefde - tweetalige bloemlezing van Arabische dichtkunst, Amsterdam, El Hizjra, 1995.



Abbas Baydun of 'Beydoen' (1945, Zuid-Libanon) is een vooraanstaand hedendaags dichter en journalist in de Arabische wereld.

Rumi (1207-1273) was een Perzisch soefidichter en mysticus die als nationale held wordt vereerd in Turkije. In de VS is hij de meest gelezen - buitenlandse - dichter. Rumi's leerdicht de Mathnavi behoort tot de mystieke wereldliteratuur.

Geen opmerkingen: